Om Luise Midtgaard

Autodidakt scenograf og installationskunstner med mere end 15 års erfaring fra teater og museumsverdenen. Afsluttede i 2012 en diplomuddannelse i Kunst- og Kulturformidling til Børn og Unge, som har styrket det teoretiske grundlag for arbejdet med at lave rumlig formidling af fortællinger.

Mine samarbejdspartnere er først og fremmest teatre og museer men jeg løser også opgaver for biblioteker, kulturfestivaler o.a.

Eksempler

Jeg har i de seneste 8 år specialiseret mig i, at lave udstillingsscenografier og totalinstallationer, som blander teatergreb og museumstradition, hovedsageligt målrettet børnepublikummet.

Et eksempel på sådan en totalinstallation er ’Villa Curiosa’ på Nationalmuseum i Stockholm, som åbnede i 2018 og siden er forlænget flere gange siden (senest tom 2023). Udstillingen er målrettet børnefamilier og har til formål at udgøre en åbning til resten af museet og er samtidig et værk og en oplevelse i sig selv. 

Et andet eksempel er udstillingen Opfindelsen Af Sne, en poetisk og detaljerig vinterinstallation, som på coronasikret vis kunne opleves gennem glasruderne til KUBEN, et udstillingsrum midt på gågaden i Horsens.

Senest har jeg skabt en stribe sammenhængende kunstinstallationer, som formidler 400 års kvinde- og fattigdomshistorie i Pernille Lykkes Boder, Møntergården, Museum Odense.

Nysgerrighed, leg og krop

Jeg skaber rum og oplevelser, hvor nysgerrighed og leg er omdrejningspunktet og hvor publikum inviteres til at gå på opdagelse, undersøge og interagere med stedet. 
Jeg bruger aldrig direkte instruktioner men animerer den besøgende til at lege med. Der er ingen anvisninger eller regelsæt, men alene invitationer og belønninger til den som interagerer.

I alle opgaver forsøger jeg at skabe mulighed for mange måder at være til stede i og indtage rummet eller værket– både alene og sammen med andre.

Derudover er jeg optaget af, at rum og installationer er skabt til at være i med hele kroppen, hvilket vil sige, at rummene opleves mindst lige så meget gennem fødderne, fingerspidserne, ørerne og næsen, som med øjnene.

Materialer

Det er kendetegnende for alt mit arbejde, at der er lagt stor vægt på udvælgelse af og variation i materialer.
Jeg bruger ofte skrøbelige genstande, umiddelbart værdiløse ting og kostbare materialer sidestillet og ligeværdigt og har erfaring for, at det vækker nysgerrighed, opmærksomhed og udtalt ansvarlighed hos publikum over for ting og sted.

Foto: Christina Kayser